Co nazywamy zbiorem?
Na przykład gdy weźmiemy wszystkie wasze skarpetki, jakie posiadacie i wrzucimy do jednego worka, wtedy będziemy mieli zbiór skarpetek
albo gdy kupimy paczkę papierosów, w niej mamy jakiś zbiór papierosów.
albo gdy kupimy paczkę papierosów, w niej mamy jakiś zbiór papierosów.
Są to po prostu pewne elementy w "worku"
Oczywiście nie jest to pełna definicja, ale tyle w tym temacie w zupełności wystarczy na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Oznaczenie:
zbiory oznaczamy dużymi literami: A,B,C,D,...
zaś ich elementy małymi: a,b,c,d
-> czytamy: element a należy do zbioru A.
Oznaczenie:
zbiory oznaczamy dużymi literami: A,B,C,D,...
zaś ich elementy małymi: a,b,c,d
-> czytamy: element a należy do zbioru A.
Przykładamy zbiorów, które Was obowiązują są:
(1) Liczby Naturalne 0,1,2,3,4,5, ... (czasami nie bierzemy zera jako liczbę naturalna, jest to "widzimi się" danego nauczyciela lub podręcznika. Tak i tak jest dobrze, wiec nie kłócić się z nauczycielem, jak powie Wam, że zero to nie jest liczba naturalna.
(2) Liczby Całkowite ...,-5,-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4,5,... są to po prostu liczby naturalne i liczby naturalne z przeciwnym znakiem.
(3) Liczby Wymierne - to takie liczby które jesteśmy w stanie zapisać za pomocą ułamka , gdzie p oraz q są całowite.
(4) Liczby niewymierne, analogicznie - nie da się ich przedstawić w postaci ułamka , gdzie p oraz q są całowite.
Do takich liczb należą:
Do takich liczb należą:
(5) Liczby Rzeczywiste - które definiujemy jako zbiór wszystkich powyższych liczb.
Na powyższym schemacie występują nieco inne oznaczenia, niż te szkolne
N-liczby naturalne
Z- liczby Całkowite (od niemieckiego słowa Zahl-całość), w szkole możecie to oznaczać jako "C" - nikt Wam krzywdy nie zrobi.
Q- liczby wymierne, w szkole możecie oznaczać to jako "W"
IQ - liczby nie wymierne, w szkole "NW"
R- liczby rzeczywiste
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz